Sunday, June 16, 2013

Suami pergi mana ?

Beberapa minggu lepas saya dan isteri pergi membeli-belah di pasaraya Giant, Tambun. Apabila hampir tiba waktu solat Jumaat saya pun pergi ke masjid berdekatan. Isteri saya duduk menunggu dalam pasaraya. Tidak lama kemudian datang seorang perempuan dan anaknya duduk berdekatan dengan isteri saya. Setelah bersembang sedikit dan wanita itu mengatakan bahawa dia datang dari Chemor (beberapa minit dari Tambun) akhirnya wanita itu bertanya, “Datang sini seorang ke ?” Isteri saya menjawab,”Tak. Datang dengan suami.” “Suami pergi mana ?” dia melanjutkan kata. “Solat jumaat,” jawab isteri saya. Tidak semena-mena wanita ini mukanya berubah dan terus tidak bertanya apa-apa soalan lagi. Suami wanita ini dari awal hingga akhir waktu orang ramai bersolat Jumaat sibuk membeli-belah dalam pasaraya.



gi

Solat Jumaat merupakan suatu kewajipan penting setiap lelaki Muslim. Namun malangnya tiada siapa yang mahu mengambil langkah tegas terhadap lelaki Muslim yang meninggalkan solat Jumaat walaupun ini berlaku secara meluas. Penguatkuasa yang sibuk sangat dengan operasi khalwat sehingga menyerang rumah wanita berkahwin yang sedang menyusu sepatutnya menumpukan tentang memberi ingatan dan nasihat bagi mereka yang tidak solat. Pelbagai mekanisme boleh dilakukan untuk mengembalikan masyarakat kepada rukun Islam yang sangat asas ini namun perkara ini bagai tidak diendahkan oleh pihak agama berwajib. Mungkin menegur orang yang tidak solat tidak semenarik mencari dan mengintip orang yang berkhalwat ?


18/8/2008


No comments:

Post a Comment