Sunday, June 16, 2013

Program Halaqah TV9

Saya menonton sedikit rancangan Halaqah di TV9 semalam. Tajuknya tentang ‘Cinta.’ Ada seorang ahli panel yang sangat mantap penyampaiannya namun sering silap dalam penisbahan. Apa yang perlu dinisbahkan kepada Nabi dinisbahkan kepada tokoh lain dan apa yang bukan kata-kata Nabi malangnya dinisbahkan kepada Nabi. Contoh-contoh kesilapan tersebut tidak sempat saya catat maklumlah asyik menonton kekalahan Lee Chong Wei.
Satu kesilapan yang saya masih ingat ialah beliau mengatakan bahawa kata-kata di bawah ini adalah doa yang diajar Rabi’atul ‘Adawiyah padahal ini berasal dari Nabi sendiri:
وَأَسْأَلُكَ حُبَّكَ وَحُبَّ مَنْ يُحِبُّكَ وَحُبَّ عَمَلٍ يُقَرِّبُنِى إِلَى حُبِّكَ

“Aku meminta kepadaMu kecintaanMu, cinta orang yang mencintaiMu dan cinta kepada amalan yang mendekatkan aku kepada cintaMu. “
(Riwayat Ahmad, Hakim dan lain-lain)

Kesalahan yang sama yang ramai orang telah sedar juga ialah iklan tentang kemalangan jalan raya yang banyak diletakkan di masjid-masjid di mana kata-kata Nabi disandarkan kepada Hukama’ padahal hadith itu memang jelas sahih dan terkenal pula namun barangkali kerana mendapat nasihat dari golongan yang kurang maklumat maka kesilapan itu dilakukan. Hadith tersebut berbunyi:

لِكُلِّ دَاءٍ دَوَاءٌ
“Bagi setiap penyakit ada ubat”
(Riwayat Muslim)

WAllahua’lam bissowab.

Ogos 2008

 

No comments:

Post a Comment