Friday, July 17, 2015

Ruqyah I

Jika peruqyah itu boleh dikategorikan maka saya termasuk dalam kategori peruqyah amatur yang tidak meruqyah selain diri sendiri dan anak. Namun ini berubah sedikit apabila saya tinggal di Australia. Semasa di Australia saya sering diminta meruqyah beberapa wanita dari Somalia. Rasanya ini mungkin berlaku kerana di Somalia, guru Al Qur'an itu dianggap sebagai peruqyah jua. Biasanya apabila ditimpa sakit (fizikal) maka wanita ini akan datang duduk semeter dari saya dalam keadaan membelakangi saya lalu saya dan 5-6 orang anak wanita ini akan beramai-ramai meruqyah wanita berkenaan. Selepas meruqyah selama beberapa minit maka mereka akan beramai-ramai meludah (tanpa air liur) wanita tersebut. Suasana ini bagi saya agak unik dan tidak biasa saya lihat di Malaysia.
Setelah beberapa tahun meruqyah secara amatur saya mempelajari beberapa perkara berkenaan ruqyah yang tidak saya sedari pada peringkat awal saya melakukan ruqyah.
1. Adalah penting untuk kita membaca dengan niat mahu menyembuhkan. Tidak cukup dengan sekadar membaca Al Qur'an secara gitu-gitu kepada pesakit/anak/isteri dll tanpa niat yang jitu dan fokus kepada penyakit/masalah berkenaan. Sudah tentu ini perlu diiringi perasaan berharap kepada Allah dan lain2.
2. Adalah lebih bagus jika ruqyah itu dibaca kuat dan tidak sekadar kumat-kamit semata-mata walaupun tidak terdapat dalil direct dalam soal ini setahu saya tapi ia dibuktikan oleh pengalaman/tajribah Ulama.
3. Ruqyah kadang-kadang perlu dibaca 10 hingga 40 minit atau lebih dan tak cukup dengan sekadar membaca 2-3 minit dalam banyak kes.
4. Ruqyah perlu diulang berhari-hari, berminggu-minggu dan lebih terkadangnya. Kita perlu sentiasa yakin dan bersemangat untuk meruqyah dan tidak boleh cepat berputus asa apabila 'gagal' membawa kesembuhan.
Sila tambah/kritik dll...

No comments:

Post a Comment