Friday, July 17, 2015

Ditindih oleh....?

Salah suatu fenomena yang sering dibincangkan di asrama zaman saya sekolah menengah dulu ialah fenomena ditindih atau dihempap. Biasanya ramai kawan-kawan yang mengadu dihempap di asrama sekolah bila mereka tertidur. Adapun saya maka saya hanya pernah merasa dihempap manusia zaman itu. Beberapa tahun lepas barulah saya merasa kali pertama ditindih dalam hidup saya.
Dalam psychiatry maka keadaan ini disebut sebagai sleep paralysis. Keadaan ini biasanya dikaitkan dengan penyakit migraine, obstructive sleep apnoea dan beberapa keadaan lain. Jika keadaan ini berlaku semasa hendak tidur maka dipanggil hypnagogia dan jika sebelum bangun dari tidur maka di panggil hypnapomp. Terdapat pelbagai teori dari saintis tentang mengapa fenomena ini berlaku.
Saya bertanya ustaz tentang apa yang mahu dibuat jika berada dalam keadaan ini. Beliau mengatakan bahawa saya perlu menggenggam tangan dan meniatkan mencederakan atau membunuh jin berkenaan. Oleh kerana mulut kita terasa tak dapat bergerak maka bacalah ayat kursi di dalam hati. Kemudian lama kelamaan kita akan dapat membaca ayat kursi dan perasaan ditindih itu akan hilang.
Fenomena ini adalah sesuatu yang sering jin cuba lakukan kepada para peruqyah menurut ustaz. Maka kita perlu ada bacaan pendinding berbentuk zikir di samping tidak tidur seorang diri selepas meruqyah.
p/s:
Lihat juga tentang incubus

No comments:

Post a Comment