Friday, July 31, 2015

Daun bidara vs garam vs limau nipis vs kayu kemuning vs kayu koka


Oleh kerana banyak juga unsur pengalaman dalam merawat isu berkaitan jin dan seumpamanya maka terdapat kepelbagaian dan variasi luas dalam penggunaan ramuan dan bahan-bahan tambahan disamping bacaan ruqyah. Daun bidara, garam, limau nipis, kayu kemuning dan kayu koka adalah antara sebahagian bahan yang digunakan ramai peruqyah di Malaysia.

Daun bidara

- Tiada dalil dari Al Quran dan As Sunnah menunjukkan bahawa daun ini berkesan dalam menghalau jin namun terdapat petunjuk dari kaum Salaf dalam penggunaannya untuk menjauhkan jin.
- Harga : percuma atau murah

Garam

-Tiada dalil dari Al Quran dan Sunnah menunjukkan bahawa garam berkesan dalam menghalau jin dan tidak terdapat petunjuk dari kaum Salaf dalam penggunaannya untuk menjauhkan jin. Sebahagian Ulama membolehkannya untuk direnjis berdasarkan pengalaman dan sebahagiannya membid'ahkan amalan ini.
- Harga : percuma atau murah

Limau nipis

-Tiada dalil dari Al Quran dan Sunnah menunjukkan bahawa limau nipis berkesan dalam menghalau jin dan tidak terdapat petunjuk dari kaum Salaf dalam penggunaannya untuk menjauhkan jin.
- Harga : percuma atau murah

Kayu koka

-Tiada dalil dari Al Quran dan Sunnah menunjukkan bahawa kayu ini berkesan dalam menghalau jin dan tidak terdapat petunjuk dari kaum Salaf dalam penggunaannya untuk menjauhkan jin. Asal-usul dan dakwaan berkaitan kayu ini penuh dengan pelbagai dakwaan meragukan.
- Harga : beberapa puluh hingga ratus ringgit

Kayu kemuning

-Tiada dalil dari Al Quran dan Sunnah menunjukkan bahawa kayu ini berkesan dalam menghalau jin dan tidak terdapat petunjuk dari kaum Salaf dalam penggunaannya untuk menjauhkan jin.
- Harga : beberapa puluh hingga ribu ringgit

Oleh kerana daun bidara sahaja yang mempunyai sedikit sandaran dan kosnya sangat murah untuk didapati maka kebanyakan peruqyah shar'iyyah memilih daun ini untuk rawatan.
Sila tambah/kritik...

No comments:

Post a Comment